Ile wody powinniśmy pić?

Ile wody powinniśmy pić?

Woda ma niebywale korzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Transportuje tlen oraz składniki odżywcze do wszystkich komórek ciała, pomaga oczyszczać organizm ze szkodliwych toksyn tj. mocz i pot.
Foto: Pixabay
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty
Pixabay

Reguluje prawidłową temperaturę ciała, umożliwia organizmowi całkowite przyswajanie składników odżywczych oraz właściwą przemianę materii, przyspieszając tym samym proces redukcji tkanki tłuszczowej. Odpowiednia ilość spożywanej wody wpływa korzystnie na właściwą pracę większości narządów, zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu dolegliwości (migreny, osłabienia mięśni czy zaparciom). Ponadto, poprawia pamięć i koncentracje, dodaje energii oraz wprawia w dobry nastrój. Jednak pomimo swoim dobroczynnym właściwościom, pijemy jej zdecydowanie za mało.

Trudno nie zauważyć obecnie panującej w Polsce jak i na całym świecie mody na zdrowe, świadome odżywanie, sportowy tryb życia, oraz coraz częściej samodzielne przygotowywanie pełnowartościowych posiłków, ze starannie wyselekcjonowanych produktów. Jednak pomimo tych zmian w stylu życia oraz nawykach żywieniowych, w dalszym ciągu spożywamy małą ilość wody, a nasza wiedza na ten temat jest ciągle niewystarczająca.

Jak wynika z przeprowadzonych badań, przeciętny Polak wypija rocznie około 30 litrów wody. Pozostajemy daleko w tyle za naszymi zachodnimi sąsiadami. Belg wypija średnio 120 litrów, Szwajcar 88 litrów, a Francuz 82 litry. Co gorsza, aż co dziesiąty Polak w ogóle nie uwzględnia w swojej diecie wody, zastępując ją słodzonymi, gazowanymi napojami, a 80% z nas spożywa jej niedostateczną ilość. Wielu z nas również deklaruje, że sięga po wodę w ostateczności, gdy już odczuwa silne pragnienie. Eksperci ds. żywienia ostrzegają, iż może być to pierwsza oznaka odwodnienia naszego organizmu.

Ile zatem powinniśmy pić wody dziennie? Rekomendowana dzienna dawka wynosi około 2 litry, czyli około 8 szklanek. Jednakże nie ma jednoznacznych badań wskazujących, że dokładnie taka ilość będzie optymalna dla naszego organizmu. Wszystko zależy od wielu czynników. Jedna z reguł brzmi następująco: im więcej jemy, tym więcej wody musimy dostarczyć, by wystarczająco nawodnić organizm. Przyjmuje się, że na 1 kalorię, przypada 1 mililitr wody. Jeśli zatem dziennie spożywamy ok. 2000 kalorii, powinniśmy wypić 2 litry wody.

Kolejną zasadą jest zależność spożywanej dziennie wody od naszej wagi- 30 mililitrów wody x każdy kilogram naszej wagi (np. 0,03 x 70 kg =  2,1- litra wody dziennie ). Ponad to, ilość dziennej dawki spożywanej wody powinna być zależna również od naszego trybu życia, wykonywanej pracy, aktywności fizycznej- im więcej pracujemy, męczymy się, tym więcej wody musimy dostarczać organizmowi. Również istotnym czynnikiem jest tutaj temperatura, pamiętajmy o odpowiednim nawadnianiu nie tylko w czasie upałów, ale również podczas niskich temperatur i siarczystych mrozów.

Kobiety w ciąży oraz karmiące dziecko również powinny w tym okresie pić więcej wody, nie tylko dzięki zawartym cennym mikroelementom, wpływającym na właściwy rozwój płodu, ale woda też zapewnia prawidłową równowagę organizmu matki. Wówczas ilość spożywanej wody powinna wzrosnąć o ok. 300 ml/dobę, a w okresie karmienia piersią nawet o 600-800 ml/dobę.

Zapotrzebowanie na wodę wzrasta również w czasie towarzyszącym nam chorób oraz różnym dolegliwością- biegunce, zaparciom, wymiotom, gorączce, a także podczas spożywania alkoholu.

Pamiętajmy o tym, aby spożywana przez nas woda była zawsze świeża i czysta. Przechowujmy ją w chłodzonym miejscu, zwłaszcza w upalnie dni, gdyż tyle wtedy może zachować wszystkie cenne składniki. Zwracajmy też uwagę na skład jej wartości odżywczych i dzięki temu wybrać odpowiednią dla nas.


Autor:
Dystrybucja Źródełko S.C.

ul. Pachońskiego 5
31-223 Kraków

NIP 945-19-68-926
tel.: 12 413-40-75
  12 413-02-72
fax 12 413-40-76
kom.: 601-172-175

czynne od poniedziałku do piątku
w godzinach: 8:00-16:00

email: woda24@woda24.pl

W celu weryfikacji nadawcy prosimy o zaznaczenie poniższego pola.

 

Close